مراحل و شرایط معاینه فنی خودرو
مراحل و شرایط معاینه فنی خودرو
مراحل و شرایط معاینه فنی خودرو
در این مقاله به معرفی مراحل معاینه فنی خودرو، شیوه استعلام معاینه فنی خودرو، هزینه و مدارک لازم برای معاینه فنی و همچنین به جریمه عدم دریافت برگه معاینه فنی خودرو خواهیم پرداخت .
چه خودروهایی باید معاینه فنی داشته باشند؟
خودروهای سواری تولید داخل و خودروهای خارجی که سن آن‌ها بیش از 4 سال باشد ملزم به دریافت گواهینامه معاینه فنی هستند
1-خودروهای داخلی تولید سال 1392 و قبل از آن
2- خودروهای وارداتی تولید سال 2013 و قبل از آن
3-خودروهای عمومی تولید سال 1395 و قبل از آن
طبق قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، روزی 50 هزار تومان جریمه می شوند که این جریمه توسط افسران راهنمایی و رانندگی و همچنین توسط دوربین های ترافیکی قابل ثبت است
برای استعلام معاینه فنی کافیست به سایت سیمفا به آدرس symfa.ir وارد شوید. از منوی بالای صفحه وارد بخش استعلام گواهی شوید و شماره VIN خودرو را وارد نمایید .
 به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراکز معاینه فنی و مدارک موردنیاز کافی است با سامانه 41787  تماس گرفته و همچنین برای اطلاع از طول صف مراکز معاینه فنی عدد "1" را به سامانه 2000112 ارسال کنید .
مراحل اخذ معاینه فنی
1-پذیرش خودرو
هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی تصویر پلاک توسط دوربین پلاک خوان ثبت میشود و اطلاعات کارت خودرو از ناجا استعلام می شودهمچنین اطلاعات فرد مراجعه کننده بهمراه شماره تماس در سامانه ثبت میگردد مراجعه کننده مبلغ 22 هزار تومان بابت پذیرش خودرو پرداخت میکند .
2-بررسی ظاهری خودرو
پس ازثبت اطلاعات ، خودرو از نظر ظاهری بررسی می گردد. موارد مورد نظر عبارتند از : سالم بودن شیشه ها و آینه ها ، چراغ ها ، لاستیک ها ، داشتن کمربند ایمنی ، بوق ، نداشتن روغن ریزی ، بررسی دود خروجی اگزوز و استاندارد بودن ظاهری خودرو
3-تست آیندگی خودرو
4-بررسی فنی چراغهای جلو
5-تست لغزش جانبی
6-بررسی کمک فنر
7-بررسی ترمزها
8-بررسی سیستم تعلیق
9-صدور گواهی
در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل فوق، گواهی معاینه فنی به همراه برچسب معاینه فنی با اعتبار یک ساله به شخص ارائه می شود. خودروهایی که به هر دلیلی در آزمون معاینه فنی  رد می شوند در صورت رفع عیب تا 15 روز، می توانند مجدد به همان مرکز معاینه فنی مراجعه و بدون نوبت وارد بخش آزمون مجدد شوند ،در صورت مردودی هزینه تست مجدد مبلغ 5 هزار تومان میباشد.